Ensimmäisen Facebookin uudelleenkohdennuskampanjan määrittäminen
Facebookin uudelleenkohdentaminen on loistava tapa tavoittaa verkkosivustollasi vierailleet ihmiset sekä ne, jotka ovat olleet mulla tavoin tekemisissä brändisi kanssa, mutta eivät ole vielä ostaneet yritykseltäsi mitään. Uudelleenkohdentaminen antaa kustannustehokkaan tavan saada näiden henkilöiden huomio takaisin, mahdollisuuden tarjota heille paremman tarjouksen tai yksinkertaisesti muistuttaa heitä itsestäsi ja tuotteistasi.
Facebookin uudelleenkohdentamisen määrittäminen
Facebookin uudelleenkohdentamisen määrittäminen on erittäin helppoa! Tarvitset vain Facebook-mainostilin (saat sen, kun luot Facebook-sivun) ja Facebook-pikselin. Jos sinulla ei vielä ole näitä, lue kohta "Näin luot ensimmäisen mainoksesi".
Jos sinulla on jo Facebook-mainostili ja Facebook Pixel asennettuna verkkosivustollesi, olet valmis luomaan ensimmäisen uudelleenkohdennuskampanjasi. Oletetaan, että skenaario on tämä:
Meillä on verkkosivusto, joka myy lasten leluja. Huomaamme, että puolet ihmisistä, jotka lisäävät jotain ostoskoriinsa, eivät suorita ostostaan loppuun saakka. Näin voi tapahtua monenlaisista syistä. Tarvitsemme tavan muistuttaa heitä ja saada heidät suorittamaan ostos loppuun saakka.
Uudelleenkohdennuskampanjaa varten tarvitset seuraavat kaksi asiaa:
Mukautettu kohderyhmä
Mukautettu kohderyhmä on luettelo ihmisistä, jotka vastaavat tiettyjä ehtoja/sääntöjä. Mukautetun kohderyhmän avulla kerromme Facebookille, kenen haluamme näkevän uudelleenkohdennusmainoksemme.Teemme sen luomalla tiettyjä sääntöjä. Käskemme Facebookia esimerkiksi lisäämään vain ihmisiä, jotka: a) ovat vierailleet verkkosivustollamme viimeisen 30 päivän aikana ja b) eivät ostaneet mitään. Uudelleenkohdennusmainoksia näytetään nyt vain ihmisille, jotka eivät ole ostaneet mitään ja jotka ovat vierailleet verkkosivustolla viimeisen 30 päivän aikana.
Mainos
Kun tiedämme, kenelle haluamme näyttää mainoksia, luomme mainoksen, joka kannustaa ihmisiä suorittamaan ostoksensa loppuun saakka.
Nyt kun tiedämme, mitä haluamme saavuttaa, voimme aloittaa uudelleenkohdennuskampanjan määrityksen.
Vaihe 1: Napsauta Facebook-sivultasi Manage Ads / Hallinnoi mainoksia -kohtaa
Vaihe 2: Valitse vasemman yläkulman avattavasta valikosta Audiences/Kohderyhmät-kohta
Vaihe 3: Napsauta Create Custom Audience / Luo mukautettu kohderyhmä -kohtaa
Vaihe 4: Valitse tietolähteeksesi Website/Verkkosivusto-kohta
Haluamme näyttää mainoksiamme ihmisille, jotka vastaavat tiettyjä ehtoja, esimerkiksi: a) on vieraillut verkkosivustollamme viimeisen 30 päivän aikana ja b) ei ostanut mitään. Facebook antaa meille monia vaihtoehtoja sääntöjen luomiseen. Tiettyjen toimintojen käyttämiseksi meidän on kuitenkin ehkä päivitettävä Facebook-pikselimme lisäämällä verkkosivustollemme lisäkoodi. Esimerkiksi Tapahtumien avulla voimme näyttää mainoksia ihmisille, jotka napsauttivat Lisää ostoskoriin -kohtaa. Tapahtumat ovat tehokkaita, ja tietyt verkkokauppa-alustat (esimerkiksi Shopify) luovat niitä automaattisesti. Jos et ole vielä määrittänyt Tapahtumia, niihin kannattaa käyttää aikaa (jos työskentelet mielellään koodin kanssa) tai rahaa saadaksesi jonkun muun lisäämään niitä. Joka tapauksessa voimme silti luoda yksinkertaisen uudelleenkohdennuskampanjan ilman Tapahtumia.
Vaihe 5: Luo sääntösi
Tässä luomme sääntöjä, jotka kertovat Facebookille, kenen haluamme näkevän mainoksen. Suosittelemme sääntöjen pitämistä yksinkertaisina. On houkuttelevaa segmentoida kohderyhmämme monilla fiksuilla säännöillä, mutta vaarana on luoda liian pieni kohderyhmä. Facebook tarvitsee tietoja, ja mitä pienempi kohderyhmä, sitä vähemmän tietoja on. Lisäksi kustannuksilla on taipumus nousta, kun kohderyhmämme on hyvin pieni. Siksi suosittelemme laajempaa kohdentamista, kun luomme ensimmäistä uudelleenkohdennuskampanjaa. Voimme aina lisätä sääntöjä myöhemmin.
Tässä esimerkissä luomme oman kohderyhmän aiemmin mainituilla säännöillä:
a) Ihmiset, jotka ovat vierailleet verkkosivustollamme viimeisen 30 päivän aikana
Haluamme uudelleenkohdentaa ihmisille, jotka saattavat olla edelleen kiinnostuneita ostamaan meiltä. Ihmiset, jotka ovat vierailleet verkkosivustollamme 180 päivää sitten, eivät ehkä ole enää kovin kiinnostuneita. Siksi valitsemme uusimmat vierailut. Facebook on valinnut tämän säännön oletuksena, joten meidän ei tarvitse muuttaa mitään.
b) Ihmiset, jotka eivät ostaneet mitään
Tämän säännön mukaan me kehotamme Facebookia olemaan tuhlaamatta rahaa ihmisiin, jotka ovat jo ostaneet jotain.Voit lisätä tämän säännön napsauttamalla Exclude People / Sulje ihmisiä pois -kohtaa. Jos olet määrittänyt Tapahtumat, voit valita mukautetun tapahtuman ostoksille. Jos et ole määrittänyt Tapahtumia, yksinkertainen ratkaisu on käyttää Kiitos-sivuasi.
Kiitos-sivu on sivu, jolle asiakas ohjataan ostoksen loppuun suorittamisen jälkeen. Esimerkissämme Kiitos-sivumme URL-osoite on /thank-you. Sinun URL-osoitteesi voi olla erilainen. Jos haluat tietää, mikä on kiitos-sivusi URL-osoite, vieraile kyseisellä sivulla. Kun olet selvittänyt URL-osoitteen, lisää se mukautetun kohderyhmän säännöksi.
Kun olet määrittänyt säännöt, nimeä kohderyhmäsi (kutsumme omaamme Uudelleenkohdentamiseksi) ja napsauta Create Audience / Luo kohderyhmä -kohtaa. Meillä on nyt Remarketing/Uudelleenkohdentaminen-kohderyhmä.
Vaihe 6: Aloita Uudelleenkohdentaminen-kohderyhmäsi käyttäminen
Luomme uudelleenkohdennusmainoksia samalla tavoin kuin mitä tahansa muita mainoksia. Ainoa ero on, että valitsemme Kohderyhmä-kohdasta mukautetun uudelleenkohdentamisen kohderyhmämme.
Siinä kaikki! Jos haluat lisätietoja Facebook-mainoksen luomisesta, lue kohdat "Ensimmäisen Facebook-mainoksesi luominen" ja "Hyvän mainoksen anatomia".