Kuinka yrityksesi valmistautuu joulunaikaan
Joulunalusaika voi usein osoittautua vuoden kiireisimmäksi ajaksi joillekin pienyrityksille. Kausi alkaa Black Fridaylla, jatkuu Cyber Mondaylla ja loppuu jouluostoksiin.
Jos toimit tukkukaupassa, logistiikassa tai vähittäiskaupassa, seuraava jakso saattaa vaikuttaa tuleviin myynteihisi. Tärkein asia tämän kauden hyödyntämisessä parhaalla tavalla on valmistautuminen. Katsotaanpa, kuinka voit alkaa valmistella yritystäsi.
Suunnittele ja aseta tavoitteita
Suunnittelu on tärkeää yritystoiminnassa vuoden ympäri. Talven juhlakaudella suunnittelu ei ole vain vaihtoehto, vaan välttämättömyys.
Ylimääräisen varaston tilaaminen, verkkosivuston optimointi, lomakäytänteiden päivitys tai pidempien työpäivien suunnittelu auttaa sinua hyödyntämään tämän kauden parhaalla mahdollisella tavalla.
Joskus saatat myös ymmärtää, että sinun pitäisi käyttää aikaa eri projektiin. Tämä säästää myös sinulta arvokasta aikaa yrittäjänä.
Järkevien tavoitteiden (ja viime vuotisen kokemuksen perusteella mikäli mahdollista) valmistelu ja asettaminen tätä kiireistä jaksoa varten auttaa sinua menestymään.
Tässä on yleisimpiä asioita, joita pienyritykset voivat tehdä valmistautuakseen Black Friday-, Cyber Monday- tai joulumyyntiin:
Lisää varastoa
Etenkin jos työskentelet vähittäiskaupassa, varasto on tärkeä. Et halua koskaan tavaroiden loppuvan viime hetkellä etkä menettää rahoja, jotka olisit ansainnut, jos varastoa olisi ollut.
Varaston saaminen kuntoon tätä kautta varten voi olla haasteellista. Et koskaan tiedä, mitä tavaroita tarvitaan enemmän ja mitä tavaroita riittäisi pienempi määrä.
Jos mahdollista, katso aiempia vuosia ja suuntauksia ja tarkista kilpailijasi. Tämä voi auttaa sinua arvioimaan kysyntää.
Luo markkinointistrategia
On tärkeää, että yrityksesi erottuu joukosta luodessasi markkinointistrategiaa.
Ajattele tulevaa kautta mahdollisuutena luoda luova ja sydäntälämmittävä markkinointikampanja. Tee siitä näyttävä, sillä sen avulla saatat saada uusia asiakkaita.
Varmista, että tiedät, ketkä kuuluvat kohderyhmääsi ja mistä he saavat tietonsa. Tämän tietäminen auttaa sinua toimittamaan oikean viestin oikeassa kanavassa.
Tutki, mitä kilpailijasi tekevät. Se on hyvä tapa koota inspiraatiota ja varmistaa, että käynnistät markkinointikampanjasi oikeaan aikaan.
Palkkaa ja kouluta kausityöntekijöitä
Jos ennakoit, että myyntisi nousee, on hyvä ajatus tarkistaa, selviytyykö nykyinen tiimisi ylimääräisestä työstä. Jos huomaat, että yrityksesi tarvitsee ylimääräistä työvoimaa, on hyvä aloittaa palkkaaminen ja kouluttaminen ajoissa.
Kausityöntekijöiden palkkaaminen ja kouluttaminen ajoissa auttaa kokopäiväisiä työntekijöitäsi. Tämä vähentää stressiä, jota saattaa ilmetä, jos heidän pitäisi suorittaa koulutus kiireisinä aikoina.
Ajoissa aloittaminen auttaa myös seulomaan hakijoita paremmin. Siten yrityksesi voi muodostaa monipuolisen ja toimivan tiimin. Tällä tavalla yrityksesi pystyy tuottamaan erinomaista asiakaspalvelua tämän kauden aikana.
Muista, että tyytyväiset asiakkaat palaavat ostamaan.
Pidä huoli yrityksesi kassavirrasta
Joidenkin yritysten myyntiin tulee piikki juhla- ja lomakauden aikana, kun taas toisilla voi olla hiljaisempaa.
Kassavirran puute on yksi pääsyy pienten ja keskisuurten yritysten epäonnistumiselle. Varmista, että olet tietoinen kausivaihteluista, joita yrityksesi saattaa kohdata, ja valmistaudu niihin. Valmistautumattomuus voi saattaa yrityksesi vaaraan.
Jos etsit helppoa rahoitusta yrityksellesi, harkitse yrityslainan ottamista. CapitalBox
in avulla saat käyttöösi joustavan rahoituksen nopeasti ja helposti. Lähetä hakemus tänään ja näet, kuinka paljon lainaa yrityksesi voi saada!
Yrityksesi kassavirran hallinta ajoissa auttaa yritystäsi välttämään uuden vuoden aloittamisen kassavajeen kera. Se, että rahaa on käytettävissä, auttaa hallitsemaan vaikeaa tilannetta paremmin.
Suunnittelun ja ajoissa toimimisen avulla voit ennakoida ja valmistautua vajeisiin, joita yrityksesi saattaa kohdata.