Hei pk-yrittäjä! Tässä 3 kätevää vinkkiä verkkokaupan perustamiseen
Verkkokauppa- ja onlinemyynti on 2020-lukua. Yhä enenevässä määrin kuluttajat ostavat tuotteita ja palveluita verkosta, sillä vuonna 2021 jo yli 60 prosenttia suomalaisista on ostanut verkosta kuukausittain.
Verkkomyynti voi siten olla myös avain pienten ja keskisuurten yritysten liikevaihdon kasvattamiseen. Seuraavassa käymme läpi kolme näppärää vinkkiä, joiden avulla oman verkkokaupan perustaminen onnistuu varmasti.
Verkkokaupan perustaminen kasvattaa pk-yrityksen myyntiä
Miten kasvattaa liikevaihtoa tasaiseen tahtiin? Ovatko yhteydenotot asiakkailta satunnaisia tai vähentyneet? Totuus on, että yhä useampi kuluttajista hakeutuu verkkoon etsiessään haluamaansa tuotetta ja palvelua, ja näin ollen myös yhä suurempi osa yrityksistä etsii jalansijaa verkossa.
Maailmantalouden tilanne sekä koronavuosien tuomat ongelmat, muun muassa logistiikan ja saatavuuden kannalta, ovat ohjanneet verkkomyyntiä entistä enemmän kotimaisten verkkokauppojen piiriin. Vuonna 2021 verkon kautta tehdystä vähittäiskaupan kokonaismyynnistä (5,8 miljardia) jäikin Suomeen jopa noin 64 prosenttia, eli yhteensä 3,7 miljardia euroa. Yhä useampi kotimainen pk-yritys on näin ollen saanut osansa tästä tuotosta. Olisiko sinunkin yrityksesi aika hypätä verkkomyynnin pariin?
Koronavuodet varmistivat verkko-ostamisen vakiintumisen yhä entistä useamman kuluttajan keskuudessa. Myös yhä vanhemmat ikäluokat löysivät tiensä verkko-ostamisen maailmaan.
Kun jopa 74 prosenttia täysi-ikäisistä teki ostoksia verkossa vuonna 2021, kasvoi erityisesti yli 65-vuotiaiden osuus. Näin se tulee jatkumaan myös tulevina vuosina, sillä yhä useampi arvioi ostavansa verkon kautta jatkossakin.
Näin ollen potentiaalisten asiakkaiden osuus verkkomyynnissä kasvaa kaikissa ikäluokissa yli 18-vuoden iän. Miten saada näistä osa myös vierailemaan sekä tekemään ostopäätöksen juuri sinun yrityksesi kautta? Oman verkkokaupan perustaminen ja myynnin kasvattaminen verkkomyynnin kautta onnistuu, kunhan kaikki palaset ovat perusteellisesti suunniteltu.
Verkkokaupan perustamisen vaiheet - 3 kätevää vinkkiä
Verkkokaupat välittävät siis kuluttajille tavaroita, palveluja ja varoja internetin välityksellä. Tavoitteista riippuen verkkokaupan perustaminen saattaa olla järkevää. Loppujen lopuksi verkkomyynti tarjoaa monille yrittäjille enemmän joustavuutta, kustannustehokkuutta ja mahdollisuuksia, koska kivijalkamyymälää tai toimipistettä ei välttämättä tarvita. Joten miten siis tarkalleen ottaen verkkokaupan perustaminen onnistuu?
Monet verkkokauppatoimintaan liittyvät suunnittelu- ja lainsäädännölliset vaiheet noudattavat, enemmän tai vähemmän, samaa prosessia kuin minkä tahansa muun yrityksen perustamisen yhteydessä. Näin ollen verkkokaupan perustaminen ilman yritystä ei ole kannattava ajatus, ellei ole täysin varma siitä, että toteutunut myynti ei ylitä sallittua verorajaa.
Vaihe 1. Tee tutkimusta siitä, minkä alustan valitset
Ensimmäinen askel verkkomyynnin aloittamisessa ja oikean alustan valitsemisessa on tarvittavan taustatiedon hankkiminen. Aivan kuten perustettaessa vaikkapa ravintolaa, tutkisit varmasti erilaisia sijainteja, ruokavaihtoehtoja ja teemoja. Joten, kun kysymyksenä on mikä verkkokauppa-alusta olisi juuri yrityksellesi paras, kannattaa miettiä, mitä yrityksesi aikoo tarkalleen ottaen tarjota verkossa.
Aiotko myydä tuotteita tai palveluja? Jos myyt tuotteita, ovatko ne fyysisiä tai digitaalisia? Mistä aiot hankkia tuotteesi? Samoin sinun kannattaa miettiä, minkälaista liiketoimintamallia aiot käyttää - tarjoatko yksittäisiä tuotteita, paketteja, tilauksia vai jotain täysin muuta?
Lisäksi kannattaa myös pohtia prosessia laajemmassa mittakaavassa: Miten saat tuotteesi tai palvelusi asiakkaillesi? Millaiset ovat aloituskustannukset? Onko tuotteelle tai palvelulle olemassa lainsäädännöllisiä tai muita säännöksiä, jotka on pidettävä mielessä?
Edellä olevat kysymykset ovat olennainen osa liiketoimintasi alkuvaihetta, ja ne auttavat sinua laatimaan liiketoimintasuunnitelman - sekä sitä kautta oikean alustan valinnassa. Hyvin moni etsiikin tietoa, miten verkkokaupan perustaminen Wordpress-alustan kautta onnistuu, mutta vaihtoehtoja on tarjolla useita, aina avoimista järjestelmistä suljettuihin.
Tämä prosessi antaa sinulle paremman käsityksen tavoitteistasi ja siitä, miten aiot saavuttaa ne. Etenkin verkkomyynnin saralla tärkeä osa on oman markkinaraon löytäminen. Tämä taas auttaa sinua löytämään alustan, joka vastaa tarpeitasi.
Oikea alusta löytyy usein käymällä läpi seuraavia tekijöitä:
- Mitkä ohjelmiston ominaisuudet ovat tärkeitä ja olennaisia yrityksellesi?
- Miten alusta ottaa huomioon käytettävyyden mobiililaitteilla?
- Miten alustalta mitataan suoraan myynnin ja markkinoinnin tehokkuutta?
- Minkälaiset hakukoneoptimointiin tarkoitetut työkalut siitä löytyy?
- Miten sen kautta voi hallita asiakastiedotteita?
Lisäksi oikeanlainen alusta auttaa sellaisissa ongelmissa, kuten ohjelmiston tai alustan integroituminen yrityksesi muihin järjestelmiin, kuten toiminnanohjaus- tai taloushallintojärjestelmiin? Tai onko sen kautta mahdollista saada ulkopuolista apua verkkokauppasi perustamiseen ja ylläpitoon?
Verkkokaupan perustamisen hinta: Kuinka paljon alusta kustantaa?
Vastaus tähän riippuu täysin valitsemastasi alustasta. Sillä alustoja on tarjolla kymmeniä, avoimista suljettuihin, saattaa verkkokauppa-alustan kustannukset vaihdella aina 10 eurosta 1 000 euroon.
Avoimet järjestelmät (kuten verkkokaupan perustaminen Wordpress-alustan WooCommercella) mahdollistaa verkkokaupan muokkaamisen itse, sillä sen asennukseen sisältyy verkkokaupan perusominaisuudet, ja niitä voi tarvittaessa laajentaa lisäosien kautta. Avoin alusta on usein kustannustehokkain valinta, mutta se vaatii hieman omaa vaivaa ja perehtymistä, esimerkiksi alustan päivityksiin. Hyvänä puolena on sen laajennettavuus omien tarpeiden mukaan ja ilmainen käyttö (usein kuitenkin lisäosat ovat maksullisia).
Suljetut järjestelmät (kuten Shopify verkkokaupan perustaminen tai Amazon verkkokaupan perustaminen) perustuvat alustan toimittajan suljettuun ympäristöön, joka sisältää erilaisia ominaisuuksia - tietenkin palvelupaketista riippuen. Se ei vaadi ylläpitoa tai hosting-järjestelmää, sillä kaikki on hoidettu puolestasi. Mukaan lukien alustan päivitykset sekä tärkeimmät ominaisuudet. Se ei kuitenkaan ole yhtä joustava ulkoasunsa kannalta ja siten sitoutuu yhden toimittajan laatimiin ominaisuuksiin sekä sopimuksiin.
Hyvä on myös huomioida, että tulet tarvitsemaan maksupalvelun sivustollesi, joka on alustasta erillinen palvelu ja siten myös kustannuksiltaan verkkoalustastasi erillinen.
Toimiva alusta ei olisi mitään ilman toimivaa logistiikkaa, erityisesti, jos tarkoituksenasi on myydä tuotteita kuluttajalle. Näin ollen verkkokaupan perustaminen logistiikka on tärkeä tekijä alustaa valittaessa; toimitetaanko paketti perille Postin tai Matkahuollon kautta? Millä tavoin verkkokaupan varasto hoidetaan? Kun tiedät asiakasryhmäsi, on edellisiin kysymyksiin helpompi löytää vastaus.
Vaihe 2. Tarkista sähköistä kaupankäyntiä koskeva lainsäädäntö
Digitaalinen kaupankäynti on kasvanut kohisten viimeisen vuosikymmenen ajan. Siinä missä vanhoja kivijalkamyymälöitä suljetaan, uusia verkkokauppoja avataan. Koska muutos on ollut suurta, lainsäädäntö on myös yrittänyt pysyä perässä. Hyvä onkin muistaa, että yritysmuodolla on merkittäviä lainsäädännöllisiä ja taloudellisia vaikutuksia sähköisen kaupankäynnin toimintaan.
Vaikka useimpia verkkokauppayrityksiä ohjaillaan kodista käsin, eivät ne yleensä tarvitse yhtä paljon toimilupia kuin vaikkapa kivijalkamyymälät. On kuitenkin hyvä selvittää, mitkä lainsäädännöt ovat käytännön kannalta tärkeitä, kuten verotus tai kuluttajansuoja.
Verkkokaupan perustamisen lainsäädäntö
Yritykseesi sovellettavien säännösten ja lakien luettelon lisäksi verkkokauppaa pyörittävän on tunnettava oman maansa verokäytännöt (myös eri maiden, jos toiminta ulottuu rajojen ulkopuolelle) sekä muu verkkokauppaan liittyvä lainsäädäntö.
Pähkinänkuoressa verkkokauppaa koskee kolme erillistä lainsäädäntöä:
- EU-alueen verkkokauppalainsäädäntö, joka takaa kuluttajan suojan
- Kuluttajakauppaa koskeva kuluttajansuojalaki sekä kuluttaja-asiamiehen verkkokauppaa ja etämyyntiä koskeva linjaus
- Tietosuojalaki sekä verkkomaksuihin liittyvä vahva tunnistautuminen
EU-alueen verkkokauppalainsäädäntö velvoittaa verkkokauppiasta kertomaan seuraavista asioista:
- maksutavat ja toimitukset
- 14 päivän yleinen palautusoikeus
- selkeät kaupan palautusohjeet ja -lomakkeet
Kuluttajansuojalaki (Laki etämyynnistä) määrittelee lisäksi, mitkä muut asiat ovat käytävä ilmi verkkokaupasta:
- Tuotekuvaukset: tuotteen ominaisuudet, lopullinen hinta (sisältäen verot + toimituskulut), ehdot (maksu- ja toimitusehdot, peruutusoikeus, virhevastuu)
- Myyjän nimi ja tarkat yhteystiedot
- Palautus- ja peruuttamisoikeus (14 päivän palautusoikeus)
- Tilaus- ja toimitusehdot (hyväksytään ennen tilauksen päättämistä)
- Tilausvahvistus
- Rekisteriseloste ja ilmoitus evästeistä
Koska verkkokaupan kautta tehty myynti on etämyyntiä, on joissain tapauksissa kuluttajan oikeudet jopa laajemmat kuin perinteisessä kaupassa. Luonnollisesti kuluttaja ei verkosta ostaessaan voi samalla tavalla tutustua tuotteeseen, kuin jos se ostettaisiin fyysisestä kaupasta.
Tietosuojalaki sekä verkkomaksuihin liittyvä vahva tunnistautuminen takaa henkilöiden suojelun henkilötietojensa käsittelyssä sekä vastaa kyseisten tietojen vapaasta liikkuvuudesta. Näin ollen verkkokaupan käyttämät ja säilyttämät henkilötiedot sekä niiden käsittely perustuu lakiin. Tietosuojalain tarkoituksena on osoittaa, milloin ja millä edellytyksillä henkilötietoja voidaan käsitellä.
Vaihe 3. Varmista, että sinulla on liiketoimintasuunnitelma
Tosiasia on, että yksinkertaisesti pelkkä sähköinen kaupankäynti ei myy. Verkkokaupan pyörittäminen on liiketoimintaa, joka vaatii jatkuvaa ylläpitoa, kehittämistä ja kaupankäynnin edistämistä. Aivan kuten mikä tahansa muukin liiketoiminta.
Näin olle jokaisen verkkokauppiaan on opittava tunnistamaan omat kilpailuvalttinsa ja -etunsa hankkiakseen asiakkaita. Miten tämä onnistuu? Löytämällä oma konsepti.
Kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut pysyvästi. Jo pelkät tilastot kertovat sen. Kuluttajat käyttävät enenevässä määrin verkkoa hankintoihinsa. Ja palaavat takaisin sellaisten luo, jotka ovat rakentaneet toimintansa alusta alkaen asiakkaan ympärille.
Verkkokaupan liiketoimintasuunnitelma yksinkertaisuudessaan on kuin minkä tahansa muun liiketoiminnan varalle laadittu suunnitelma. Pohjimmiltaan se on yrityksesi verkkomyynnin runko.
Liiketoimintasuunnitelma auttaa toimintaa keskittymään ennalta määriteltyihin tavoitteisiin. Ne auttavat myös yrityksen omistajia määrittelemään minne yritys halutaan viedä verkkomyynnin avulla ja miten sinne päästään.
Mitä siis liiketoimintasuunnitelmassa on hyvä ottaa huomioon?
- Verkkomyynnin kustannusrakennetta ja kannattavuutta on hyvä ennakoida erilaisten laskelmien avulla
- Kuinka paljon yrityksesi on valmis investoimaan verkkokaupan perustamiseen
- Verkkokaupan ylläpitokustannukset kuukausitasolla
- Kuinka nopeasti kuukausittaiset menot voidaan kattaa verkkokaupan tilauksilla
Liiketoimintasuunnitelma sisältää kasvusuunnitelman, ennustetut aikataulut ja taloudelliset tavoitteet. Niissä käydään läpi mahdolliset esteet ja hahmotellaan varasuunnitelmat. Lisäksi suunnitelma selvittää yksityiskohtaisesti esimerkiksi kassavirran, kulut, markkinointivälineet ja -kanavat.
Liiketoimintasuunnitelmaan voi sisällyttää seuraavat kohdat:
- Tiivistelmä
- Yrityksen yleiskatsaus
- Markkina-analyysi
- Tuotteet ja palvelut
- Markkinointisuunnitelma
- Logistiikka- ja toimintasuunnitelma
- Rahoitussuunnitelma
Vaikka verkkokaupan toiminnan suunnittelun olisi hyvä sisältää kustannuslaskelmia, ennusteita ja oikeanlaisia teknologiavalintoja, kuten vaikkapa oikean myyntialustan valinta, on lopulta kyse sinun ja asiakkaidesi välille syntyvästä suhteesta.
Miten rahoittaa yrityksen laajentuminen verkkokauppaan?
Pienten ja keskisuurten yritysten yleisin ongelma kasvun suhteen liittyy rajallisiin resursseihin. Potentiaalista kasvuvaraa löytyisi, mutta mikä olisi paras mahdollinen tapa hankkia sitä?
Yrityksen taloudelliset resurssit saattavat olla rajalliset ja niukat henkilöresurssit eivät ainakaan helpota tilannetta, silloin kun kyseessä on yrityksen toiminnan kasvattaminen. Aina pk-yrityksen ei myöskään ole mahdollista löytää oikeanlaista rahoituspartneria, joten kehitys hidastuu tai pahimmassa tapauksessa tyssää täysin.
Verkkokaupan aloittaminen vaatii luonnollisesti todellisia kustannuksia. Lisäksi, että myynnin aloittamiseksi vaaditaan itse myyntialusta ja sen hankintaan liittyvät kulut, on hyvä huomioida, etteivät kulut muodostu ainoastaan digitaalisten palveluiden ylläpidosta. Verkkomyynnin aloittaminen saattaa sisältää myös seuraavanlaisia kuluja:
- Palvelimen kustannukset, järjestelmän ylläpito ja kehitys
- Verkkokaupan toimintakulut (henkilöstö, laitteet, vuokrat, kirjanpito ymv.)
- Maksupalveluntarjoaja ja logistiikkakustannukset
- Kehittämiskustannukset, kuten markkinointi
Avuksi pk-yrityksen verkkomyynnin kehittämisessä on CapitalBox, joka tarjoaa yrityslainoja, erityisesti pienille sekä keskisuurille yrityksille, joiden tavoitteenaan on laajentua ja monipuolistaa myyntikanaviaan, esimerkiksi juuri verkkomyynnin kautta.
CapitalBoxin verkkohakemus on helppo täyttää, itse hakemusprosessi kestää noin 5 minuuttia. Saat hakemukseesi perustuvan automaattisen taloudellisen arvion, ilman tilinpäätöstietoja. Valikoimasta löytyy niin yrityslaina, yritysluotto kuin jälleenrahoitus, jotka parhaimmassa tilanteessa maksetaan jopa vuorokauden kuluessa.